17-06-2018  (1217 lectures) Categoria: Carta

La difusió de la carta de Colom per Europa, 1493-1497

La difusió de la carta de Colom per Europa, 1493-1497

NAVEGACI√ď D'EXHIBICI√ď

L'anunci de Crist√≤fol Colom 1493 de l'√®xit del seu viatge cap a l'oest a trav√©s de l'oce√† Atl√†ntic es va convertir r√†pidament en un dels primers'best sellers'de l'edici√≥ Europea. No menys d'onze edicions van ser publicades el 1493! Es van emetre a trav√©s d'Europa occidental, a Espanya, It√†lia, Fran√ßa, Su√Įssa i els Pa√Įsos Baixos. Sis edicions m√©s es van publicar el 1494-97. No obstant aix√≤, s√≥n tots molt rars avui en dia; diverses de les edicions sobreviuen nom√©s en una sola c√≤pia; en total no hi ha m√©s de 80 c√≤pies existents de totes les edicions.

Aquest document tra√ßa la extremadament r√†pida difusi√≥ de la carta a trav√©s de les seves primeres 17 edicions publicades. √Čs impossible datar totes les edicions precisament, per√≤ podem discernir el patr√≥ b√†sic de la difusi√≥ d'aquest nou coneixement als principals nuclis urbans d'Europa occidental. (Actualitzaci√≥ amb disculpes: el mapa ja no es pot fer clic.)

map of diffusion of Columbus letter

El resultat és una Genealogia de la publicació de la carta (feu clic a la miniatura per a la imatge completa):

thumb - genealogy

Cartes manuscrites de Colom

No sabem precisament quan Colom va compondre per primera vegada una carta anunciant l'èxit del seu viatge al que va presumar van ser les illes en la'Sea Indian'de la costa oriental d'Àsia. Certament va compondre cartes durant el seu viatge de retorn. No obstant això, el seu registre personal, en el qual podria haver enregistrat els seus esforços literaris, només ha sobreviscut en un resum de Bartolomé de Las Casas (autor de la historia de las Indias).

La primera menció de qualsevol carta de l'abstract de Las Casas es produeix el 14 de febrer de 1493, el tercer dia d'una tempesta severa que amenaçava d'enfonsar els vaixells. L'entrada de registre manifesta:

"per tal que, si ell [és a dir, Colom] es van perdre en aquella tempesta, els sobirans [i.e. Ferran i Isabel d'Espanya] podrien tenir notícia del seu viatge, va prendre un pergamí i va escriure sobre ell tot el que podia de tot el que havia trobat, demanant sincerament a qui el pogués trobar per portar-lo als sobirans. Aquest pergamí que va estar tancat en un drap encerat, molt ben assegurat, i va ordenar una gran bóta de fusta per ser portada i col·locada dins... i així va ordenar que fos llançat al mar. " (Morison, 165)

Que aquesta carta mai s'ha trobat ha encoratjat a les nombroses cartes falses que s'han produ√Įt des de mitjans del segle XIX!

Potser aquests esdeveniments van fer pensar a Colom sobre un anunci m√©s formal, perqu√® la carta que ha sobreviscut (a trav√©s de ser impresa) data del dia seg√ľent, el 15 de febrer. El registre de Colom revela que la tempesta s'havia bufat a si mateix i que havia abandonat l'expedici√≥ a la vista de les A√ßores.

Colom va embarcar cap a Lisboa el 4 de mar√ß, condu√Įda abans d'una altra tempesta. D'all√≠ va enviar cartes a Ferran i Isabel d'Espanya, que aleshores estaven ocupant la cort a Barcelona. Tancat en el paquet va ser una carta al "escriuano deraci√Ķ" (espanyol modern: 'Escribano de racion'), el secretari de la Hisenda Reial. Aquest lloc va ser llavors a c√†rrec de Luis de Sant√°ngel, que va ser un dels partidaris prominents de Colom a la cort. Cap dels manuscrits originals de les cartes de Colom ha sobreviscut; tots els que tenim avui s√≥n exemplars impresos derivats del recinte per a de Sant√°ngel.

El nivell general d'incertesa i conjectura que envolta les cartes de Crist√≤for Colom est√† exemplificat per la confusi√≥ sobre la data en qu√® Colom va enviar les seves cartes de Lisboa. La versi√≥ impresa de la carta a la "escriuano deraci√Ķ," Luis de Sant√°ngel, d√≥na una data del 14 de mar√ß per a la PostScript. No obstant aix√≤, Colom presumiblement va enviar les cartes a Barcelona: les tempestes d'hivern d'aquell any eren molt pitjors del que √©s habitual, de manera que nom√©s el lliurament de la terra podria garantir l'arribada de les cartes. Aix√≤ significaria que Colom hauria hagut d'haver enviat les cartes abans de marxar de Lisboa el 13 de mar√ß. D'altra banda, la PostScript afirma expl√≠citament que "avui em van portar a aquest port de Lisboa", que dataria el PostScript al 4 de mar√ß. Una carta immediata tamb√© semblaria m√©s d'acord amb la magnitud de la not√≠cia de Colom. Sembla m√©s segur estar d'acord amb Morison, 180, que la carta ha de datar el 4t; en aquest cas, la data impresa pot ser adscrita a un error tipogr√†fic per la impressora.

Barcelona, 1493: la primera carta impresa

La carta de Colom a la "escriuano deraci√Ķ" aviat va passar a una impremta barcelonina, Pedro posa. El temps transcorregut entre la recepci√≥ de la carta de Luis de Sant√°ngel, el secretari d'Hisenda, i la publicaci√≥ de la carta de posa (a l'abril?) nom√©s podien haver estat una o dues setmanes.

L'edició de posa va ser en castellà, impresa en dues fulles de paper de mida foli. No porta cap títol, simplement comença "Senyor,...", ni l'empremta d'una impressora. Que va ser publicada per posa ha estat establerta per la similitud del seu disseny i maquetació a les obres conegudes per la qual es va imprimir posa. (De fet, aquest ha estat el procediment per a diverses de les primeres edicions de la carta.) Pel que feia a la seva cita, allò també és conjectural, però el seu text es copia clarament directament del manuscrit de Colom.

Avui en dia, l'√ļnica c√≤pia coneguda d'aquesta carta est√† allotjada a la biblioteca p√ļblica de Nova York.

La traducció al llatí

Una c√≤pia de la carta de Colom a Luis de Sant√°ngel ‚ÄĒ si el manuscrit original, una c√≤pia d'ella o una de les cartes impreses de Pedro posa ‚ÄĒ va ser portat a Roma. All√≠ (probablement) va ser tradu√Įt al llat√≠ per un Aliander (o Leander) de Cosco. Declaraci√≥ d'introducci√≥ d'Aliander afirma que va acabar la traducci√≥ en "el ter√ß dels calendes de maig", que √©s dir 29 d'abril, 1493. Que la traducci√≥ es va dur a terme a Roma √©s impl√≠cita per l'especificaci√≥ addicional de l'any com el primer del regnat del Papa Alexandre VI; a m√©s, un colof√≥ ‚ÄĒ una declaraci√≥ final ‚ÄĒ es va afegir a la traducci√≥ per un bisbe itali√†, ¬ęR. L. de Corbaria¬Ľ (o Berardus/Leonard de Carninis), bisbe de Monte Peloso (1491-98).

Si la carta va ser tradu√Įda al llat√≠ a Roma, el 29 d'abril, no hi havia hagut molt temps de demora entre l'aparici√≥ de la carta a Barcelona i el seu enviament es va fer a trav√©s de la Mediterr√†nia. Hi havia clarament un gran inter√®s en la difusi√≥ de la not√≠cia.

La introducció afegida d'Aliander identifica el receptor del manuscrit original que ha estat Raphael Sanxis, el tresorer del rei, en lloc de Luis de Santángel. Aquesta diferència ha portat a molts a suposar que era una segona carta manuscrita de Colom que havia estat enviada a Roma (per exemple, Harrisse, 6). Ara s'accepta, però, que el nou nom va ser un error en la part d'Aliander, i que només un manuscrit va acabar en impremta (Obregón, 4).

Roma, 1493: la segona carta impresa

La traducció llatina d'Aliander de Cosco de la carta espanyola de Colom va ser impresa per Stephen Plannck, probablement a principis de maig de 1493. El format era de quatre fulles, cada Quarto-mida (igual que la mida dels llibres més difícils d'avui en dia).

Com posa davant d'ell, Plannck no va donar a la carta un títol formal. La majoria dels Bibliògrafs i historiadors han assignat, tanmateix, la tercera frase de la declaració d'introducció d'Aliander com a títol:

Epistola Christofori Colom: Cui [a] etas nostra multu [m] debet: de Insulis indi [a] e supra Gangem Nuper inuentis.

Carta de Crist√≤for Colom, a qui la nostra edat es deu molt, en relaci√≥ amb el recent descobriment de les illes de l'√ćndia m√©s enll√† del Ganges.

Aquesta frase és molt similar als molts títols de llibre del període que van començar "de..."

Encara que aquesta edició sobreviu avui només en un grapat de còpies, sabem que va ser àmpliament disseminada per tot Europa perquè aquesta va ser l'edició d'origen de gairebé totes les versions posteriors de la carta. D'importància clau és el fet que la introducció d'Aliander només cita a Ferran d'Espanya com a patró de Cristòfor Colom, ignorant el paper d'Isabel en el viatge. Dues edicions més de la carta van ser publicades a Roma en 1493: una altra de Plannck i una d'Eucharius Silber (o Argentius). Aquestes dues edicions posteriors van afegir Isabella a la introducció; també van canviar el nom del destinatari a Gabriel Sánchez, i van canviar l'Aliander de Cosco a Leander di Cosco.

No està clar quina de les dues edicions es van produir primer, encara que és cert que es van imprimir en 1493 com "correccions".

Tamb√© √©s cert que cap de les dues edicions extra de Roma va ser la font de les diverses edicions llatines que aviat es publicaren a Fran√ßa, Su√Įssa i els Pa√Įsos Baixos. En aquestes edicions, la introducci√≥ es refereix nom√©s a Ferran i no fa esment d'Isabella.

Basilea, 1493: les lletres il·lustrades cartogràficament

Una c√≤pia de la primera edici√≥ llatina d'Stephen Plannck va arribar a Basilea, llavors una ciutat principal de la Confederaci√≥ Su√Įssa, amb f√†cil acc√©s a Alemanya i als Pa√Įsos Baixos. La carta va ser republicada all√† abans del final de 1493. Aquesta edici√≥ va rebre un t√≠tol formal: de Insulis inuentis, "sobre les illes descobertes."

Igual que amb les altres edicions, el text s'ha restablert i en el proc√©s es van introduir petits canvis i errors. √Čs examinant aquestes variacions en el text que podem reconstruir el patr√≥ de difusi√≥. En el cas de la carta de Basilea, per exemple, veiem una difer√®ncia immediata en la introducci√≥. Mentre que l'edici√≥ de Plannck, i altres edicions derivades del mateix, tots descriuen la ubicaci√≥ de les illes que Colom havia assolit com "de l'√ćndia m√©s enll√† del Ganges" (el nom grec per al sud-est i l'est d'√Äsia), l'edici√≥ de Basilea va canviar aix√≤ per ser "illes al mar indi".

Els trets realment obvis que identifiquen l'edició de Basilea 1493 són tanmateix les seves imatges xilografia. Són imatges esquemàtiques que mostren l'arribada de Colom al Carib. Un comentarista a finals del segle XIX indica un cop creença comuna:

¬ęLes xilografies curioses amb les que estan il¬∑lustrades s√≥n algunes d'aquelles que han estat copiades a partir de dibuixos fets origin√†riament pel propi Colom. Donen notables representacions de la Caravel¬∑la de l'Almirall, del seu primer aterratge sobre Hayti i trobada amb els nadius, i de les diferents illes que va visitar. " (Lenox, v)

La imatge meravellosament detallada de "la Caravel¬∑la de l'almirall" √©s, per√≤, ara se sap que √©s una c√≤pia directa d'un xilografia d'una caravel¬∑la de la Peregrinatio de Bernhard von Breydenbach a terram sanctam ("viatge a Terra Santa"), publicat a Mainz el 1486. Les altres il¬∑lustracions s√≥n de naturalesa esquem√†tica i totes eren gaireb√© naturalment creades per un artista su√≠s. √Čs a dir, les imatges s√≥n representacions de l'arribada de Colom entre les Illes del Carib i no s√≥n representacions de les mateixes illes. En aquest sentit, mentre s'assemblen als mapes i, tot i que sovint s'han referit a les primeres imatges cartogr√†fiques dels europeus del vell m√≥n, una descripci√≥ m√©s apropiada d'ells seria com a imatges de "mapa-com".

Basilea, 1494: l'edició de la biblioteca de mapa d'Osher

L'edició de la carta de Colom titulada de Insulis inuentis no va tenir cap empremta. Els historiadors han suggerit diverses impressores potencials per a l'obra, però tots coincideixen que es va produir a Basilea a causa de les seves similituds amb una altra edició de la carta que va ser publicada definitivament a Basilea. Aquesta edició porta l'empremta explícita de Johann Bergmann i està datat el 21 d'abril de 1494.

Aquesta √©s l'edici√≥ de la carta ara posse√Įda per la biblioteca de mapa d'Osher i √©s descrita a la resta d'aquest lloc web.

A diferència de totes les altres edicions publicades de la carta de Colom, aquesta edició va ser impresa en conjunció amb un segon text, concretament un'drama en prosa'que va elogiar Ferran d'Espanya per la conquesta de Granada el 1492. El drama és conegut per haver estat interpretat a Roma en 1492, i còpies d'aquest es van imprimir a Roma tant en 1492 com en 1493 (Hain, nos. 15940 i * 15941).

L'edició de Basilea 1494 de la carta de Colom utilitzava la majoria de les mateixes imatges de xilografia que l'edició 1493, excepte que la imatge del títol (de Ferdinand) era recut. Les imatges s'inserien en localitzacions diferents dins del text. El text en si es restableix sense moltes de les nombroses contraccions que caracteritzen les edicions llatines anteriors.

París, 1493: tres edicions més

Una altra còpia de la primera edició llatina de Stephen Plannck va arribar a París, la capital de França. El Guyot Marchant, un impressor basat en els Champs-Gailliard, va copiar ràpidament aquesta obra i aviat va produir no menys de tres edicions, tot això abans del final de 1493. Els canvis entre les edicions són subtils. La implicació és que Marchant va treure moltes còpies per complir amb la curiositat intel·lectual dels francesos.

Les tres edicions de Marchant s'identifiquen fàcilment de la inclusió d'una imatge xilografia d'un àngel que apareix als pastors, anunciant el naixement de Crist. Encara que aquesta imatge s'havia fet òbviament per a una publicació religiosa, i ara era sent reutilitzada per Marchant, té clars matisos al·legòrics: Colom es converteix en l'àngel de Déu portant la nova fe a l'incivilitzat pagans d'Àsia (com se suposava). La tercera edició de Marchant també portava el seu "dispositiu de la impressora", una gran imatge similar a una llibreria personal.

Anvers, 1493: una altra edició!

La primera edici√≥ en llat√≠ de la carta de Colom, Stephen Plannck, tamb√© havia arribat a Anvers, un important centre de comer√ß dels Pa√Įsos Baixos, i va ser contractat per una altra impressora abans del final del 1493. Aix√≤ √©s avui conegut en una √ļnica c√≤pia, a la Biblioteca Reial, Brussel¬∑les.

Roma, 1493: la traducció de Dati al vers italià

La popularitat de la carta de Colom i de tota la seva aventura és potser més clarament mostrada per la història de la publicació d'una traducció de la carta-probablement la primera edició de Plannck-en vers italià. La traducció va ser feta per un Leonardo Dati, a petició de Giovanni Filippo Dal Legname (Delignamine), secretari privat de Ferran d'Espanya. La versió vers va ser publicada a Roma el juny de 1493.

Igual que les edicions de Basilea de 1493 i 1494, l'edici√≥ de versos tamb√© contenia, a la seva p√†gina de t√≠tol, una imatge molt estilitzada de xilografia. Representa el rei Ferran mirant sobre l'oce√† a la petita flotilla de Colom fent el primer aterratge real en una illa llunyana. La frontera molt decorativa de la imatge est√† en conson√†ncia amb el recurs d'atracci√≥ de la lletra vers com a producte est√®tic i decoratiu. Ha estat reprodu√Įt per Hirsch, 539.

Una còpia de l'edició de vers romà va arribar a Florència, on va ser copiat en diverses edicions més. La primera edició florentí es va datar el 26 d'octubre de 1493. Les impressores copiaven la xilografia de l'edició de Roma. El tema és el mateix-Ferdinand veient el desembarcament de Colom, però la composició va ser canviada. La còpia original tenia Ferdinand entronitzat en el fons de la imatge, amb Europa en primer pla, les dues separades per l'aigua (és a dir, l'Atlàntic). En la nova versió, Ferran va ser traslladat al primer pla.

Aquesta edició florentí va ser reimpresa en 1495; de fet, la impressió dóna el mateix dia 26 d'octubre. La imatge del títol és de la mateixa xilografia. En algun moment més tard, es va imprimir una altra edició, amb una tercera versió de la imatge de Ferran observant Columbus Land.

També hi va haver una quarta edició florentí, una còpia de la primera, que no podem datar per a certs. No té la imatge de la xilografia a la pàgina del títol.

1497: edicions finals en castellà i alemany

Posteriorment al període principal de publicació, és a dir, 1493, i un segon període de còpies, entre 1494 i 1495, es van publicar dues edicions més de la primera carta de Colom en el 1497.

Una edició més tardana va ser impresa, en alemany, a Estrasburg el 30 de setembre de 1497. La seva introducció implica que la traducció es va fer a Ulm tant de l'espanyol com del llatí, encara que no hi ha indicació quan es va fer. Això ha donat lloc a l'especulació que hi havia una primera edició Alemanya publicada a Ulm, però no hi ha una còpia coneguda d'aquesta impressió. L'edició d'Estrasburg conté una xilografia de explication, de Crist abordant Ferran i els seus seguidors, que també va ser utilitzat en l'edició de la mateixa impressora de la prognosticatio zu teutsch de Johann Lichtenberger, impresa a l'octubre de 1497.

Finalment, una segona edici√≥ en castell√† va ser impresa a Valladolid, a Costa Spain, una vegada despr√©s que l'edici√≥ de posa aparegu√©s a Barcelona. Sense una empremta, no podem dir precisament quan va apar√®ixer, encara que la majoria de les autoritats creuen que ha estat publicada en 1497. √Čs a dir, no formava part de la difusi√≥ inicial de la carta a trav√©s d'Europa.

https://oshermaps.org/special-map-exhibits/columbus-letter/iv-diffusion-columbuss-letter-through-europe-1493-1497




versió per imprimir

Comentaris publicats

    Afegeix-hi un comentari:

    Nom a mostrar:
    E-mail:
    Genera una nova imatge
    Introdu√Įu el codi de seguretat
    Accepto les condicions d'ús següents:

    Per a participar en els comentaris l'usuari es compromet a complir i acceptar les següents normes bàsiques de conducta:

    • Respectar les opinions de la resta dels participants al fòrum, tot i no compartir-les necessàriament.
    • Abstenir-se d'insultar o utilitzar un llenguatge ofensiu, racista, violent o xenòfob, i no tenir cap conducta contrària a la legislació vigent i a l'ordre públic.
    • No enviar cap contingut amb copyright sense el permís del propietari. Si es considera oportú facilitar continguts d'internet amb copyright, cal escriure la URL completa perquè els altres usuaris puguin enllaçar-hi i descarregar-se els continguts des de la pàgina propietària.
    • Publicitat: No es permet enviar continguts promocionals i/o publicitaris.