16-10-2022  (445 ) Categoria: Colom

Prova del retorn del primer viatge de Colom

EL PRIMER VIATGE A AMÈRICA

Troben la primera prova del retorn de Cristòfor Colom després del seu primer viatge a Amèrica

A l'Archivo Histórico de la Nobleza, a Toledo, ha aparegut un document que és la primera i única prova que es té fins a la data del retorn de Cristóbal Colón després del seu primer viatge al Nou Món el 1493

Foto: Arxius Estatals, mecd

1 / 2

El document ha estat trobat a l'Arxiu Històric de la Noblesa. Dirigit a Fernando de Aragón, està signat pel rei de Portugal-

Foto: Arxius Estatals, mecd

2 / 2

Durant diversos segles va estar custodiat pels Comtes de Villagonzalo.

"va arribar aquí amb fortuna de mar al nostre porto de la nostra ciutat de Lisboa vostre Almirante, que folgem molt de veure i manar tracta bé...". Així resa la missiva que el rei Joan II de Portugal va enviar a Fernando de Aragón, que en aquells moments es trobava a Barcelona amb la seva esposa, la reina Isabel, informant del retorn de Cristóbal Colón del seu primer viatge al Nou Món. Aquest document és el primer i únic que es conserva sobre la tornada de Colón, el març de 1493, i confirma que ha trepitjat una terra desconeguda per als Europeus aleshores ja que la carta esmenta literalment "la vinguda de l'Almirante de las Indias".

Estàs a un clic de conèixer la història millor que ningú.

SABER-NE MÉS

Martín Alonso Pinzón, a la Pinta, i Cristóbal Colón, a la Niña, van emprendre junts el retorn a Europa, però una tempesta va acabar separant les naus. Colón va entrar al port de Lisboa una mica després que Alonso Pinzón, que va arribar a Bayona uns dies abans. El rei Joan II va rebre el navegant i va prendre la iniciativa d'informar el rei d'Aragó (al qual en la missiva anomena "príncep rei de Castella, d'Aragó, de Sevilla i de Granada") del retorn del seu Almirante, a més de protestar pel pas de l'expedició pels seus dominis.

per saber-ne més

El descobriment d'Amèrica el 12 d'octubre de 1492, el primer viatge de Colón a les Índies

Així va ocórrer el descobriment d'Amèrica

Llegir article

UN REI ENFADAT

Aquest document excepcional, que es troba en un perfecte estat de conservació i que va ser descobert el 2019 als fons de l'Arxiu Històric de la Noblesa, a la ciutat de Toledo. Fins ara havia passat inadvertit perquè no estava inventariat. La seva directora, Aránzazu Lafuente Urién, ha informat que el text es trobava entre els documents de Rodrigo Arias Maldonado (conseller dels Reis Catòlics), a l'arxiu dels Comtes de Villagonzalo. Com que en aquest període no existia a Castella ni audiència ni cancelleria, els documents importants els custodiaven alts càrrecs de la cort, com en aquest cas. Quan Carles V i Felip II creen l'Arxiu General de Simancas, a Valladolid, com explica Aranzazu Lafuente, es porten la majoria de la documentació, però no tota. Molts documents seguiran en poder dels descendents d'aquests poderosos personatges que eren reacis a desprendre's d'ells.

Els investigadors de l'Arxiu Històric de la Noblesa han corroborat l'autenticitat del document –que està escrit en portuguès antic, amb lletra gòtica portuguesa– i que no n'hi ha cap còpia més. Però la carta no només és interessant com a prova del viatge de Cristóbal Colón, sinó que s'hi poden seguir les controvèrsies diplomàtiques que més tard desembocarien en la signatura del Tractat de Tordesillas entre Espanya i Portugal.

per saber-ne més

Història d'un espia, un mapa, i la conquesta del poder a l'Europa del segle XVI

Llegir article

PER QUÈ VA ARRIBAR COLÓN A LISBOA?

Queda la incògnita de perquè Colón va atracar a Lisboa al seu retorn i no en un altre lloc. Hi ha la possibilitat que el seu vaixell estigués tan malmès que no li va quedar més remei que fondejar a la capital del regne portuguès o que fos un fet deliberat per mostrar al monarca l'equivocat que va estar quan no va voler finançar la seva expedició transatlàntica.

Mai ho sabrem, tot i que Aranzazu Lafuente sí que incideix que el to del rei portuguès en la missiva és d'irritació. Tal vegada li va semblar una provocació que la primera parada de Colón en el retorn d'aquest primer viatge fos, precisament, la capital de Portugal i seu de la seva cort.

Introduïu el codi de seguretat

_KMS_WEB_BLOG_COMMENTS_ADVICE