La primera representaci√≥ que es coneix dels tres Reis Mags es troba a l' anomenada capella grega de la catacumba de Priscilla a Roma, els frescos de la qual estan datats entre la segona meitat del segle II i la segona del segle seg√ľent.

La primera imatge dels Reis Mags de la HistòriaLa primera imatge dels Reis Mags de la Història

Està situada sobre l' arc que dóna pas al cubicle destinat a acollir alguns sarcòfags, una representació molt senzilla

Anàlisi iconogràfica de la imatge

Els tres "mags", cadascun diferenciat pel color de la seva roba (i al millor pel seu to de pell), s'acosten d'esquerra a dreta on es troba la Mare de Déu amb el Nen asseguda.

Tots tres porten regals, dedu√Įble per la posici√≥ de les seves mans i pel que sabem del relat b√≠blic, tot i que no s'identifiquen en el dibuix. Darrere de la Mare de D√©u es veu un residu de color que b√© podria ser el que queda de l'estrella que els va guiar.

reis mags baltasarComparant el fresc amb el text de l'Evangeli de Mateo, observem que hi ha referències clares a alguns dels seus versicles:

"uns mags van arribar d'orient (...); l'estrella... Els va guiar fins que va arribar i es va aturar sobre el lloc on hi havia el nen (...); van veure el nen amb Maria la seva mare (...); i li van oferir or, incís i mirra ".

"Nascut, doncs, Jes√ļs a Bel√©n de Jud√† en els dies del rei Herodes, van arribar de l'Orient a Jerusalem uns mags dient: On √©s el rei dels jueus que acaba de n√©ixer?"
Mateo 2,1-2

El nom dels Reis Mags

La primera vegada que sorgeix el nom amb què avui coneixem els Reis Mags és a l'església de Sant Apolinar Nuovo, a Ràvena (Itàlia).

Mosaics de Sant Apolinar NouMosaics de Sant Apolinar Nou

En uns mosaics realitzats a mitjan segle VI que representen la process√≥ de les Verges condu√Įda per tres personatges vestits a la moda oriental, tocats amb un¬†got frigi, i en actitud de realitzar una ofrena apareixen sobre els seus caps tres noms, de dreta a esquerra:¬†Gaspar, Melchior,¬†Balthassar...

La primera imatge dels Reis Mags de la Història

A poc a poc la tradició ha anat afegint la resta de detalls que envolta tota la simbologia dels Mags d'Orient: se'ls ha fet representants de les tres races conegudes en l'antiguitat, representants de les tres edats de l'home (sempre hi ha un jove, un adult i un altre en edat més madura) i representants dels tres continents (Àsia, Àfrica i Europa).

On són ara els Reis Mags?

El destí dels Reis, després de l'Adoració, va ser incert. San Mateo només diu que van tornar al seu país per un altre camí per burlar les tropes d'Herodes. La tradició afirma que van ser deixebles de Sant Tomàs.

D'altres afirmen que es van batejar i van arribar a ser bisbes predicant a l'√ćndia, all√† van morir martiritzats cap a l'any 70 de la nostra era. Les seves suposades rel√≠quies, enterrades a¬†Saba, van ser traslladades a¬†Constantinopla per ordre de Santa Helena al segle IV, tots tres en un mateix sarc√≤fag. Despr√©s arribarien a Mil√† com a regal de la mateixa Santa Helena per a m√©s tard ser transportades d'aquesta ciutat a Col√≤nia al segle XII, on encara avui s√≥n venerades en un relicari bizant√≠ de la catedral d'aquesta ciutat alemanya.

La primera imatge dels Reis Mags de la HistòriaEl relicari dels Tres Reis