La vaca cegahisto.cat



23-10-2013  (89268 lectures) Categoria: Bandera

PROVA QUE LA BANDERA ESPANYOLA BORBÒNICA DERIVA DE LA SENYERA

La 'senyera' que so√Īara Jos√© Antonio. Prem el link

*LA BANDERA DEL F√ČNIX DEL 1756 PROVA QUE LA BANDERA ESPANYOLA "DELS BORBONS" DERIVA DE LA SENYERA DE DOS BARRES NO DEL CONCURS DE 1785*

El vaixell de 80 canons de Carles lll navegant el 1756, amb *UNA SENYERA DE DOS PALS* a l'arbre de la major, demostra *-en contra de la versió oficial-* que els borbons ja l'empraven abans de 1785, com *SENYERA DE DOS PALS*, que es mantindria, fins Primo de Rivera, com bandera espanyola en els barcos mercants.

Fa molts anys m'ho va dir en Josep M¬™ Pons Guri, encara que sense proves, per√≤ aquest fet pal√®s a m√≠ me'l va explicar el 1983 a Madrid ("una noche de vino tinto") el falangista Juan Vigil fundador de Diario 16 tot i que "les FAES fins la meva trovalla d'avui" et presentaven el concurs de Carles lll de 1785, com "prueba del origen de la bandera espa√Īola" i et tallaven tots els arguments, dient que era una bandera¬†de nueva planta sense cap relaci√≥ amb la senyera com deien en Bilbeny, en Guillot i altri, com en Pons Guri.

De fet en Juan Vigil em va explicar el 1983 a Madrid, que els borbons havien hagut d'agafar una bandera espanyola derivada de la senyera perquè la seva blava amb flors de lis havia estat 200 anys "enemiga d'Hispania", el que no em va explicar és que això havia sortit de José Antonio Primo de Ribera, que va dir que la Senyera havia de ser la bandera d'Espanya perquè és la més antiga i la de més gloriosa tradició militar i poètica de la península:


La 'senyera' que so√Īara Jos√© Antonio... Prem el link



A partir d'ara, amb aquesta meva troballa del 2019, del quadre del F√®nix navegant amb la senyera,¬†que m'ha perm√©s refor√ßar l'article, tenim per 1¬™ vegada una gran prova: el fet que Carles llI la va fer servir el 1756 en el seu vaixell ins√≠gnia "El F√©nix", i que desmunta l'argument del concurs en q√ľesti√≥ amb un altre argument molt m√©s fort, "la tradici√≥ de que els borbons l'empraven abans de 1785!" Mireu el gravat del concurs de 1785 que incloc.

Argument antic: Això del concurs és un parany perquè Carles llI ja la utilitzava. Però també l'havien utilitzat Felip ll, Carles I i Ferran ll com a mínim M.C.-p.e. : Cortés al quadre del González desembarcant a Veracruz


o el quadre de Hilliard de l'Armada Invencible.

Explicació by M.C.


ARGUMENT PROU FORT PER DESMUNTAR "AD ABSURDUM" EL "PARANY" QUE DONA  IMPORTÀNCIA AL CONCURS DE 1785

  • Dir que Carles llI emprava la senyera no √©s suficient.. calien proves i no les teniem.. la prova l'hem tingut per 1¬™ vegada en tots aquests anys al trobar la foto Del F√®nix navegant, i la tenia a un llibre comprat al Vip's de Madrid per 25‚ā¨, n'hi ha d'haver m√©s per√≤ cal trobar-les
  • De cara a poder revocar la import√†ncia que donen al concurs de 1785, "els dels √†ustria ja s√≥n prou coneguts", valgui per exemple el llibre de l'Enric Guillot...(DEL QUAL JO VAIG FER LA VERSI√ď ANGLESA I.. SE'M DEU) per√≥ realment els casos que ens importen com arguments per poder demostrar que l'origen de la bandera no √©s el concurs de 1785, s√≥n els quadres dels borbons que l'han dut abans d'aquest concurs.
  • La seg√ľent frase nom√©s t√© sentit si la vella a que es refereix √©s la senyera de dos pals: "La experiencia que puede ocasionar la Bandera Nacional de que usa Mi Armada Naval y dem√°s Embarcaciones Espa√Īolas, equivoc√°ndose a largas distancias √≥ con vientos calmosos con la de otras Naciones"
  • El fet que nom√©s posi els "dos quarteles de Castilla y Le√≥n", vol dir que els colors d'Arag√≥ ja estaven a la bandera.
Para evitar los inconvenientes y perjuicios que ha hecho ver la experiencia
puede ocasionar la Bandera Nacional de que usa Mi Armada Naval y dem√°s
Embarcaciones Espa√Īolas, equivoc√°ndose a largas distancias √≥ con vientos
calmosos con la de otras Naciones, he resuelto que en adelante usen mis
Buques de guerra de Bandera dividida a lo largo en tres listas, de las cuales la
alta y la baja sean encarnadas y del ancho cada una de la cuarta parte del total,
y la de enmedio, amarilla, colocándose en ésta el Escudo de mis Reales Armas,
reducido a los dos quarteles de Castilla y León, con la Corona Real encima; y

He pogut fer una posta al dia de l'article de 2013, gr√†cies a una discussi√≥ amb un amic buscant arguments contra les seves anticatalanades: (que si no teniem la creu de Jerusalem fins Pius ll, q si el catal√† no era important els segles xv-xvi, etc...) -aquesta lluita, qual justa medieval ha donat els seus fruits, dono gr√†cies als implicats, tot i que.. no serveix de res guanyar la justa sense ser el preferit dels jutges, dels espectadors, etc.. -encara que el contrari estigui equivocat no pots fer res contra el personatge preferit del p√ļblic-

Aquesta troballa deixa a ras de terra el que diu la FAES a totes les wikis, a la que es pot afegir aquesta referència de pes, posterior al llibre d'en Guillot..

SiŐĀmbolos de EspanŐÉa y de sus regiones y autonomiŐĀas emblemaŐĀtica territorial espanŐÉola | WorldCat.org

https://books.google.es/books


Versió oficial


Segons la versió oficial, que és la glosada en el llibre de l'Enric Guillot afegint-hi l'origen català -sense demostrar-ho- de la bandera borbònica, (el meu article és un any posterior al llibre, tot i que jo ho havia explicat anteriorment) diu que la bandera espanyola la va triar Carles llI en el concurs el 1785.
_"Es van sotmetre a concurs dotze esbossos que van ser presentats al rei. Aquest tri√† dos dissenys: un per als vaixells de guerra i un altre per als mercants. Era una bandera de tres bandes de color vermell-groc-vermell, en la qual la banda groga era el doble d'ampla que les vermelles. La bandera triada per √ļs de la marina mercant era diferent i consistia de cinc bandes de color groc-vermell-groc-vermell-groc, en proporcions 1:1:2:1:1.[4] No hi ha documents que vinculin la combinaci√≥ de colors com a provinent de la Corona d'Arag√≥."_

Per tal de donar a conèixer els nous pavellons navals es va promulgar el Reial decret de 28 de maig de 1785:

_¬ęPara evitar los inconvenientes, y perjuicios, que ha hecho ver la experiencia puede ocasionar la Bandera nacional, de que usa mi Armada naval, y demas Embarcaciones Espa√Īolas, equivoc√°ndose √° largas distancias, √≥ con vientos calmosos con las de otras Naciones; he resuelto, que en adelante usen mis Buques de guerra de Bandera dividida √° lo largo en tres listas, de las que la alta, y la baxa sean encarnadas, y del ancho cada una de la quarta parte del total, y la de en medio amarilla, coloc√°ndose en esta el Escudo de mis Reales Armas reducido √° los dos quarteles de Castilla, y Leon con la Corona Real encima; y el Gallardete con las mismas tres listas, y el Escudo √° lo largo, sobre quadrado amarllIo en la parte superior: Y de las demas Embarcaciones usen, sin Escudo, los mismos colores, debiendo ser la lista de en medio amarilla, y del ancho de la tercera parte de la Bandera, y cada una de las restantes partes dividida en dos listas iguales encarnada, y amarilla alternativamente, todo con arreglo al adjunto dise√Īo. No podr√° usarse de otros pavellones en los Mares del Norte por lo respectivo √° Europa hasta el paralelo de Tenerife en el Oc√©ano, y en el Mediterraneo desde primero del a√Īo de mil setecientos ochenta y seis: en la Am√©rica Septentrional desde principio de Julio siguiente; y en los demas Mares desde primero del a√Īo de mil setecientos ochenta y siete. Tendr√©islo entendido para su cumplimiento.¬Ľ_
‚ÄĒ Se√Īalado de mano de S.M. en Aranjuez √° 28 de mayo de 1785. A D. Antonio Vald√©s.

_____________________________________________

VERSI√ď OFICIAL => CONCURS DE 1785 (https://ca.wikipedia.org/wiki/Bandera_d'Espanya)

_____________________________________________

Como en esta √©poca Espa√Īa dominaba¬†vast√≠simos¬†territorios¬†en ultramar,¬†Carlos llI decidi√≥ darle visibilidad e impuls√≥ un concurso de dise√Īo para dotarla de colores vivos que hicieran que sus barcos fueran f√°cilmente identificables.

Foto: Museo Naval

Por encargo del Monarca, su ministro de Marina, Antonio Valdés y Fernández Bazán, convocó el concurso y eligió los doce mejores bocetos para que el Rey tomase la decisión final. Carlos III eligió dos de ellos, declarándolos reglamentarios el primero para la Marina de Guerra y el segundo para la Mercante.

As√≠, por el Real Decreto de 28 de mayo de 1785, se hizo oficial el cambio de bandera y empez√≥ a usarse desde 1785 en los buques de la Armada para identificar a los barcos¬†espa√Īoles¬†que navegaban en alta mar.

Foto: Real Decreto de 28 de Mayo de 1785