La vaca cegahisto.cat

04-02-2019  (2418 ) Categoria: Art

Qui és la Mona Lisa

Qui és la "Mona Lisa"? - Dades històriques i especulacions

"Totes les veritats són fàcils d'entendre una vegada que es descobreixen, el punt és descobrir-les". - Galileu Galilei

"Per arribar a la font, has de nedar contra el corrent". - Anònim

"Res és més sorprenent que la veritat simple, res no és més exòtic que el nostre entorn, res no és més imaginat que objectivitat". - Egon Erwin Kisch

La pintura retratada més famosa del món es pot trobar al museu del Louvre sota el nom de "Mona Lisa". Alguna vegada s'ha preguntat quina de les moltes afirmacions sobre el seu origen són especulacions sense prova i quins són els fets recolzats per fonts històriques? Durant la investigació del meu llibre "Qui és Mona Lisa? A la recerca de la seva identitat" i les investigacions posteriors dins de les tres biblioteques universitàries d'Adelaida, Austràlia Meridional, em vaig adonar que moltes hipòtesis sobre la "Mona Lisa" s'han venut simplement com a veritats històriques des de fa més de cent anys. La investigació crítica d'aquesta pintura s'ha convertit en una raresa. Fins i tot el món acadèmic està atrapat amb la repetició de totes les afirmacions del passat, seguint el lema "si molts acadèmics ho han dit abans, no pot estar equivocat". La recerca curosa de la biblioteca, però, mostra que la resposta a la pregunta "Qui és Mona Lisa?" Podria haver estat resposta fa molt de temps. Per tant, és necessària una mica d'educació pública.

Especulació 1:

La senyora representada a la famosa pintura retrat de Leonardo da Vinci és Mona Lisa, la dona del comerciant de seda florentina Francesco di Bartolomeo di Zanobi del Giocondo.

Aquesta afirmació de l'historiador de l'art Frank Zoellner és una mera especulació per la qual no es pot trobar cap evidència de suport. No obstant això, molts historiadors de l'art constitueixen un fet històric.

Sofonisba Anguisciola
Abb. 1: Sofonisba Anguisciola

Igual que amb tantes pintures i dibuixos (més del 95%) originats a partir del Renaixement, aquesta obra d'art en particular no està signada ni datada ni esmenta la persona que es representa. Però podem estar segurs que l'original d'aquesta obra mestra va ser creada pel pintor florentí i el geni universal Leonardo da Vinci (1452-1519). No obstant això, la data de la seva creació i la persona que representa són un misteri. Els nombrosos quaderns de Leonardo s'omplen de centenars de les seves idees, les seves fórmules i càlculs matemàtics, els seus esbossos d'innovacions tècniques, els seus dibuixos de caps, membres, animals i plantes, i fins i tot els costos de la llar, però només poques entrades veritablement personals.

L'eina principal dels historiadors de l'art, la història de l'art estilístic (en alemany: Stilgeschichte o Bildgenese), tampoc és adequada per determinar: 1. qui es representa en un retrat dels segles XV i XVI; i 2. quan es va pintar exactament aquest retrat. En conseqüència, les obres dels anomenats pioners d'un estil particular i de bons imitadors sovint estan datats incorrectament. Pel que fa a l'atribució de pintures als pintors, els historiadors de l'art han comès errors importants. Com a exemple, les obres del gran pintor femení del Renaixement, Sofonisba Anguisciola (1532-1630) (Fig. 1) van ser atribuïdes, fins a 1995, als seus companys masculins com Leonardo da Vinci, Tizian, Coello, Moroni , Tintoretto, Bassano, Salviati, Bronzino, Carracci, Zurbarán, Murillo, Sustermans i van Dyck. El 1995 es va corregir, quan el Museu d'Art (Kunsthistorisches Museum) de Viena va exhibir les seves pintures per primera vegada sota el seu nom al públic.

Leonardo da Vinci (autoretrat)
Fig. 2: Leonardo da Vinci (autoretrat)

De la mateixa manera, va passar a Leonardo da Vinci, les obres eren atribuïdes erròniament als seus estudiants com Giovanni Antonio Boltraffio (1467-1516) o artistes italians posteriors com Cariani (1480 / 90-1547). A diferència de Sofonisba Anguisciola, però, aquests errors encara no s'han corregit. Per exemple, l'autoretrat de Leonardo (figura 2), que es pot veure a la Galeria Nacional d'Art de Washington, encara s'atribueix a Cariani, tot i que la moda de la persona representada és típica dels anys 70 i 80 del XV. segle, com qualsevol expert pot confirmar. Cariani probablement ni tan sols va néixer en aquest moment!

Cap a 1483, el gran pintor de la cort milanesa, Leonardo da Vinci, es va encarregar de representar al duc de Milà de 14 anys, Gian Galeazzo II. Maria Sforza, com la seva santa favorita, Sant Sebastià (Fig. 3, Fig. 4). El retratat de la figura 3 que va ser produït per Leonardo da Vinci és avui dia atribuït al seu alumne Giovanni Antonio Boltraffio, que només tenia 16 anys. A més, Giovanni es va convertir en estudiant al taller de Leonardo el 1491, 8 anys després de la concepció de la pintura. El retrat de la figura 4 s'atribueix al col·lega Ambrogio de Predis de Leonardo, però probablement és una col·laboració d'Ambrogio de Predis i Leonardo da Vinci. Quan es corregiran els errors tan evidents dels historiadors de l'art?

Gian Galeazzo II. Maria Sforza com Sant Sebastià
Fig. 3: Gian Galeazzo II. Maria Sforza com Sant Sebastià, pintat per Leonardo da Vinci el 1483
Gian Galeazzo II. Maria Sforza com Sant Sebastià
Fig. 4: Gian Galeazzo II. Maria Sforza pintat per Leonardo da Vinci i Ambrogio de Predis, c. 1483
Francesco il Duchetto com Sant Sebastià
Abb. 5: Gian Galeazzo II. Fill de Maria Sforza, Francesco il Duchetto, pintat per l'Escola de Leonardo da Vinci, amb gran probabilitat pel seu alumne Giovanni Antonio Boltraffio, c. 1499-1512

Fet històric número 1:

Leonardo da Vinci va fer un retrat de dona amb el nom de Mona Lisa.

Frank Zoellner i també Giuseppe Pallanti van cometre un gran error en la recerca d'aquesta dona, ja que van fusionar les biografies de dos cosins amb el mateix nom, "Francesco del Giocondo", en un. Un d'aquests Francesco del Giocondos va néixer com el fill més jove d'un tal Bartolomeo del Giocondo el 19 de març de 1465. Va morir el 1538. El 5 de març de 1495 es va casar amb una certa Lisa Gherardini, que era la filla del florentino Antonio Maria di Noldo Gherardini i va néixer a la Via Maggio de Florencia en 1479. Segons Pallanti, va ser la seva segona i segons Zoellner, la seva tercera esposa. Per la seva primera esposa, una certa Camilla Rucellai, que va morir el 1494, Francesco del Giocondo ja tenia un fill que es deia Bartolomeo després del seu avi patern com era tradició en el Renaixement. Segons l'última voluntat de Francesco del Giocondo que es va elaborar a Florència el 29 de juny de 1537 i la informació de Giuseppe Pallanti, Lisa Gherardini va donar a llum almenys cinc fills, els fills Pietro, Andrea i Giocondo i dues filles: Camilla , que va morir l'any 1518 com "Sra. Beatriz" al convent San Domenico di Cafaggio, i una filla que va viure com monja sota el nom de "Germana Ludovica" al convent de Sant'Orsola en 1537 i va morir l'any 1579 Segons Pallanti, l'última referència existent a Lisa Gherardini es va fer el 1539, i segons Zoellner va morir després de 1551.

Durant molts anys ens van dir una i altra vegada de Frank Zoellner i els seus amics, que Lisa Gherardini era la "Mona Lisa", de la qual el gran mestre Leonardo da Vinci havia realitzat un retrat. Però una font històrica contemporània de l'any 1503, que va ser trobada per Armin Schlechter i publicada mundialment per Veit Probst, mostra que Lisa Gherardini NO és la "Mona Lisa". Si us plau, llegeixi molt atentament el contingut d'aquesta important font històrica: "Apelles pictor. Ita Leonardus Vincius es fa amb la seva obra pictòrica, sobretot amb Lise del Giocondo i Anne Matris virginis. Videbimus, que va tenir lloc a classe màquina consilii, de la qual va convenir Iam cum vexillifero. 1503 Octobris ". (= El pintor Apelles. D'aquesta manera, Leonardo da Vinci el converteix en totes les seves pintures, per exemple el cap de Lisa del Giocondo i d'Ana, la mare de la Verge. Veurem què farà pel que fa al gran sala del Consell sobre la qual acaba d'acordar amb el Gonfaloniere).

Segons aquesta font històrica contemporània, la Mona Lisa de Leonardo no era Lisa Gherardini, sinó una certa Lisa del Giocondo! Aquest gran error realitzat per Frank Zoellner, Giuseppe Pallanti i Veit Probst mostra l'important que és tenir prou coneixement sobre l'Edat Mitjana i el Renaixement quan es fan reclams històrics. No va ser fins que el protestantisme va guanyar una àmplia acceptació a la segona meitat del segle XVI, que les dones dels estats protestants d'Europa finalment van perdre l'última identitat pròpia, el seu cognom, quan es van casar. A partir d'ara van haver d'assumir els cognoms dels seus marits. Als estats catòlics com Bèlgica i Espanya les dones mai no havien de canviar el seu cognom. A Itàlia, el canvi del cognom es va introduir tan recentment com els anys 70 del segle XX (art. 143 bis). Nom de la dona: La dona aggiunge al proprio cognomen quello del marit i el conserva durant el temps vedovile, fino a che passe nuove nozze). Però en tots els documents importants com el passaport o la llicència del conductor, les dones italianes encara han d'utilitzar els seus cognoms i no els cognoms dels seus marits.

No hi havia una sola dona a la primera meitat del segle XVI, que vivia a Europa, que va perdre el seu propi cognom, que tenia des del seu naixement, a causa de casar-se. Lisa Gherardini tampoc va renunciar al seu propi cognom quan es va casar amb Francesco del Giocondo. El seu propi cognom forma part de la seva identitat. Fins i tot com a esposa de Francesco del Giocondo el seu nom complet sempre era Lisa Gherardini i mai Lisa del Giocondo. Per tant, qui és "Lisa del Giocondo"? Podem trobar la resposta en un arbre genealògic que es representa al llibre de Giuseppe Pallanti "Mona Lisa Revealed - The True Identity of Leonardo's Model, Milan 2006". Segons aquesta font històrica "Lisa del Giocondo" era una germana de l'esmentat Francesco del Giocondo i, per tant, també sœur de Lisa Gherardini. Va néixer el 1468 i ja tenia 35 anys, quan Leonardo da Vinci va fer el dibuix d'ella. A causa de la seva edat, es pot descartar com a candidat a la dona al Louvre. Era presumiblement casada amb el seu cosí de segon grau, "Francesco del Giocondo", també comerciant de seda, que també es pot trobar com "Piero Francesco del Giocondo" o "Pierfrancesco del Giocondo" en les fonts històriques contemporànies de la primera meitat del segle XVI. Aquest "Francesco del Giocondo" va néixer el 1460 i va morir el 1512 (segons Jean Richter) o el 1528 (segons Zoellner). A través del treball de recerca de Pallanti i Zöllner sabem que Lisa del Giocondo va donar a llum almenys dues filles, una de les quals no coneixem el nom i que va morir al juny de 1499, i una altra filla, Marietta, i un fill Piero : "... i l'any següent, 1496, va donar a llum un fill que es deia Piero després del seu avi patern" (en: Giuseppe Pallanti: "Mona Lisa Revealed - The True Identity of Leonardo's Model, Milan 2006, pàgina 60 ). Per tant, també coneixem el nom del pare d'aquest segon "Francesco del Giocondo": va ser Piero del Giocondo qui podria haver estat un fill legítim o il·legítim de Paolo del Giocondo.

Conclusió: Giorgio Vasari no va cometre cap error. Va descriure en el seu famós llibre no el retrat de la coneguda dama del Louvre, Isabella von Aragon, sinó el retrat de la dona del comerciant florentino Lisa del Giocondo, que només és un dibuix d'un cap, probablement sense pèl. Hi ha una gran oportunitat, que aquest dibuix encara es troba al Louvre, en un dels seus nombrosos trasters. No s'atribueix a Leonardo da Vinci, sinó a un pintor equivocat dels historiadors de l'art. Fins i tot avui hi ha moltes obres de Leonardo da Vinci, atribuïdes al seu alumne favorit Giovanni Antonio Boltraffio, el seu amic Raphael i els seus col·legues Domenico Ghirlandaio i Cariani.

Suggeriment de la lectura:

• Donald Sassoon: Mona Lisa - La història de la pintura més famosa del món. London 2001 - No obstant això, el seu nou llibre "Leonardo i la història de Mona Lisa: la història d'una pintura en imatges" (publicat el 2006) és molt decebedor. El senyor Sassoon no té coneixements sobre la història del Renaixement i els emblemes i símbols de l'alta noblesa d'aquesta interessant època. Per tant, podríem esperar que tractés d'omplir el seu gran bretxa en el coneixement històric, abans de publicar un nou llibre sobre el seu tema favorit "Mona Lisa". Però no ho va fer!

Fet històric núm. 2:

El 1503, un dibuix de Mona Lisa va ser creat per Leonardo da Vinci, que -com va declarar Macchiavelli- va ser considerat el millor pintor d'Itàlia.

Giorgio Vasari
Fig. 6: Giorgio Vasari, ca. 1566-68

Ho sabem a partir de l'eminent manuscrit del pintor i biógrafo Giorgio Vasari (1511-1574): "Vides dels setanta dels pintors, escultors i arquitectes més eminents (del Renaixement)", que es va publicar per primer cop a Florència l'any 1550. A segon, edició millorada seguida el 1568. Giorgio Vasari (figura 6), que mai va conèixer a Leonardo da Vinci en persona, va visitar Francesco da Melzo a Milà per obtenir informació de primera mà sobre el gran pintor i les seves obres.

Sobre el dibuix de la Mona Lisa, que presumiblement va veure a Francesco da Melzo o de qui va rebre informació de primera mà, escriu el següent: "Per a Francesco del Giocondo, Leonardo es va dedicar a pintar el retrat de Mona Lisa, la seva dona, però, després de quatre anys de descansar, el va deixar inacabat. Aquest treball està ara en possessió del rei Francesc de França, i està a Fontainebleau. Qui vulgui veure fins a quin punt l'art pot imitar la naturalesa, ho pot fer perfecció en aquest cap, on s'ha reproduït fidelment tota peculiaritat que es pot representar per la màxima subtilesa del llapis, els ulls tenen la lluentor i la humitat brillants que es veuen a la vida i al voltant d'ells són aquells pálidos, vermells i lleugerament lívids cercles, també propis de la naturalesa, amb les pestanyes, que només es poden copiar, ja que són, amb la major dificultat, les celles també estan representades amb l'exactitud més propera, on més plena i on es fixen més, amb la separa els aires es delineen a mesura que surten de la pell, cada torn que segueix i tots els porus exposats de manera que no podrien ser més naturals del que és: el nas, amb les seves bellíssimes i delicadament rosatades ventres, es creu fàcilment que està viu ; la boca, admirable en el seu contorn, té els llavis que uneixen les roses del seu color amb el de la cara, en la màxima perfecció, i el clavell de la galta no sembla ser pintat, sinó veritablement de carn i de sang: el que mira amb ardor al pit de la gola no pot més que creure que veu el cop dels polsos, i pot dir-se que aquest treball està pintat d'una manera ben calculada per a fer tremolar el mestre més atrevit i sorprèn a tots els que veiem però, tan acostumat a les meravelles de l'art. Mona Lisa era extraordinàriament bella, i mentre Leonardo dibuixava el seu retrat, prenia la precaució de mantenir-se constantment a prop d'ella, cantar o tocar en instruments o fer broma i divertir-la d'alguna altra manera, fins al final que podria seguir alegre i de manera que el seu rostre no mostri l'expressió melancòlica sovint impartida pels pintors a les semblants que prenen. En aquest retrat de Leonardo, al contrari, hi ha una expressió tan plaent i un somriure tan dolç que, tot i veure-ho, es pensa que és més que diví que humà, i s'ha considerat una obra meravellosa, ja que la vida mateixa podria no presenten cap altra aparença " (en: Giorgio Vasari: Vides dels Setanta dels Pintors, Escultors i Arquitectes més eminents. Editat i anotada a la llum dels descobriments recents d'EH i EW Blashfield i AA Hopkins. Londres 1897, pàgines 395-397 ).

Si compares les declaracions de Vasari sobre la cara de Mona Lisa amb la cara real de la "Mona Lisa" al Louvre, no trobareu similituds diferents a aquell encantador somriure que en realitat està exposat per la majoria de les cares femenines dibuixades per Leonardo. La "Mona Lisa" del Louvre ha perdut les celles, les pestanyes i les obertures rosades del nas, i Leonardo tampoc no ha donat molta cura a la gola.

L'Adoració dels Reis Mags
Fig. 7: L'Adoració dels Reis Mags
Lucrezia Borgia, dibuixada per Leonardo da Vinci el 1498
Fig. 8: Lucrezia Borgia dibuixada per Leonardo da Vinci el 1498
La & # 39; Mona Lisa & # 039; al Louvre en el seu vestit de dol
Fig 9: La "Mona Lisa" del Louvre es mostra a la segona fase d'un període de dol

A més, Vasari descriu el retrat de Mona Lisa com "inacabat" el 1568, és a dir, el dibuix no es va convertir mai en una pintura a l'oli completa. En aquest cas, els historiadors d'art d'avui acusen a Vasari de no estar ben informats. No obstant això, no tenen cap font per recolzar-ho. Vasari també descriu una altra obra molt famosa del gran mestre "L'Adoració dels Reis", com "inacabat", i tothom pot veure que en aquest cas és correcte (Fig. 7). Vasari escriu: "Una fotografia que representava l'Adoració dels Reis Mags també va ser iniciada per Leonardo, i es troba entre les millors de les seves obres, més especialment pel que fa als caps: estava a la casa d'Amerigo Benci, davant de la Loggia del Peruzzi, però com moltes altres obres de Leonardo, això també va quedar sense acabar ". (en: Giorgio Vasari, ditto, pàgina 382).

Com podria semblar el dibuix de Mona Lisa s'indica un altre retrat que Leonardo da Vinci va fer de Lucrezia Borgia el 1498 (figura 8).

Es desconeix la motivació de Francesco del Giocondo (1460-1528) per la seva petició de retrats del mateix i de la seva esposa Lisa del Giocondo del gran mestre. Però, no obstant això, podem esperar que Lisa del Giocondo es representés amb els materials de seda més valuosos i acolorits del seu marit. En canvi, la senyora que porta el seu nom al Louvre es troba en la segona fase del dol. Ella ja ha eliminat el negre intens que havia de ser usat durant nou mesos després de la mort d'un familiar proper, però encara es mostra en els modests colors marró, beix i verd fosc, i sense joies (figura 9).

Lesetipp:

• Giorgio Vasari: Vides dels setanta dels pintors, escultors i arquitectes més eminents. Editat i anotada a la llum dels recents descobriments d'EH i EW Blashfield i AA Hopkins. Londres 1897 (personalment, crec que aquesta és la millor edició de l'obra de Giorgio Vasari)
  • Giorgio Vasari: Lebensgeschichten der berühmtesten Maler, Bildhauer und Architekten der Renaissance, Zürich 1980 (edició acortades)

Especulació Núm. 2:

El pare de Leonardo, Ser Piero da Vinci, va assumir el paper d'intercesor del comerciant de seda Francesco del Giocondo, perquè aquest pogués retreure's la seva dona i el que va fer el pintor més gran del seu temps.

Sense Ser Piero da Vinci el dibuix de Mona Lisa i presumiblement també un dibuix del comerciant de seda, era comú en el Renaixement que les parelles estaven dibuixades en dos retrats individuals, mai no hauria estat produït per Leonardo da Vinci. De fet, segons les declaracions d'un tal Anònim Gaddiano només es va fer un retrat de Francesco del Giocondo. Aquest contemporani del gran pintor no sabia res sobre un retrat de la dona del comerciant de seda.

Leonardo da Vinci va pintar només pocs retrats fora de la seva família després de 1500. Així, molts parlen a favor de l'especulació no. 2 és, de fet, la veritat. Ser Piero da Vinci coneixia el comerciant de seda i els seus germans i cosins durant molts anys, perquè era notari per a ells. No obstant això, quan el pare de Leonardo, mort l'any 1504 a l'edat de 75 anys, no hi havia ningú que pogués forçar al gran mestre a completar el retrat de Mona Lisa. Per tant, va quedar sense acabar, com ho han informat els contemporanis.

Fet històric núm. 3:

El retrat de Mona Lisa es va convertir en propietat dels reis francesos entre 1524 i 1547.

Posterior a la finalització del sorteig de Mona Lisa l'any 1503, cap font la menciona per altres 21 anys. No sabem si Leonardo da Vinci va fer aquest dibuix a França cap al 1517. En el diari de viatge d'Antonio de 'Beatis, el secretari del cardenal Lluís d'Aragona, que va visitar Leonardo da Vinci juntament amb el seu mestre el 10 d'octubre 1517 a Cloux, només es mencionen tres imatges: «una d'una certa dama florentina, pintada de la vida, a instàncies del difunt senyor Giuliano de 'Medici, l'altre el jove sant Joan Baptista, el tercer de la Madonna i el Nen a la falda de Santa Anna, el més perfecte de tots ". (en: Ludwig Goldscheider: Leonardo da Vinci. Londres i Nova York 1944 2 , S. 20 und en: L. Beltrami, op. cit., S. 149 a: Luca: Documenti e Memorie riguardanti la vita et l'opere di Leonardo da Vinci, Mailand 1919).

Santa Maria amb el nen Jesucrist està assegut a la falda de Santa Anna
Fig. 10: Santa Maria amb el Nen Jesucrist està assegut a la falda de Santa Anna

Mentre que les obres mestres de Leonardo da Vinci "La Madonna i el nen a la falda de Santa Anna" (figura 10) i "Sant Joan Baptista" (Fig. 11) es poden identificar fàcilment entre aquestes obres, el comentari de Beatis que la tercera pintura és un retrat d'una dama florentina, pintada a l'ordre explícit de Giuliano de 'Medici, no és particularment útil. Podria ser Pacifica Brandano, amb qui Giulianao de 'Medici tenia un il·legítim Sohn Ippolito, o una certa Isabella Gualanda. Però una nota un dia més tard en el diari de Beatis va resoldre el problema: Era Isabella Gualanda.

Sant Joan Baptista
AAbb. 11: Sant Joan Baptista

Aquesta última pintura va ser comprada pel rei francès Francisco I. el 2 de maig de 1519 per 4 000 corones d'or. Abans que Francesco da Melzo, el seu fill gran i el principal hereu d'ell, sortís de França, el rei francès va comprar un altre treball de Leonardo da Vinci per altres quatre mil corones d'or. En aquest cas, no sabem quina pintura era. Però certament no era "La Madonna i el Nen a la falda de Santa Anna", "Sant Joan Baptista" o el retrat de Mona Lisa.

"La Mare de Déu i el Nen a la falda de Santa Anna" i "Sant Joan Baptista" només la convertirien en possessió dels reis francesos Luis XIII. i Lluís XIV. en els anys 1636 i 1661, respectivament. A més, el dibuix retratat de Mona Lisa va romandre en possessió de Salaì després de la mort de Leonardo da Vinci. Les fonts contemporànies condueixen a l'única conclusió que aquest darrer individu també era un parent proper del gran mestre, possiblement un mitjà-germà il·legítim.

Quan Salaì va morir al gener de 1524, es va esmentar el dibuix retratat de Mona Lisa en la seva possessió en una llista d'inventaris judicials. Va ser heretat per una de les seves dues cadenes o mitges germanes, Angelina o Lorenziola Caprotti, que la van vendre a Francesco da Melzo. A través d'ell, el dibuix finalment es va acabar a França, com moltes obres del gran mestre. És molt probable que el dibuix de retrat de Mona Lisa es trobi en un dels molts arxius francesos que emmagatzemen imatges i dibuixos que no es mostren, i està esperant el seu redescobriment.

Llegeix l'excel·lent treball dels historiadors d'art Janice Shell und Grazioso Sironi: el llegat de Salaì i Leonardo, a: The Burlington Magazine, febrer 1991, pàgines 95-108

Altres suggeriments de lectura:

• RJ Knecht: guerrer i patró renaixentista - El regnat de Francisco I. Cambridge 1994
  • Robert Payne: Leonardo. Londres 1978

Fet històric núm. 4:

La dama que ara es veu al Louvre sota el nom de "Mona Lisa" va ser esmentada per primera vegada sota aquest títol en la llista d'inventaris del rei francès Luis XIII. l'any 1625.

No sabem quan aquesta pintura de Leonardo da Vinci, que ara és vista per incomptables visitants al Louvre sota el títol de "Mona Lisa", va entrar en possessió dels reis francesos. L'any 1625 ja era a Fontainebleau, on un determinat Cassiano dal Pozzo havia de fer una llista d'inventaris sobre les pintures del seu mestre reial i va donar a aquest retrat femení el títol de "Gioconda" per primera vegada. Tanmateix, un col·lega d'aquest últim, assignat a la mateixa feina, va triar el títol "courtesan" per aquest retrat. D'aquesta manera, cap a 1625 ja s'havia perdut tot el coneixement sobre aquesta senyora, ja que aquests dos homes eren capaços de formar un títol per aquest retrat. Sembla, en aquest moment, que el títol "Gioconda" encara no era universalment acceptat per aquest retrat.

En última instància, el col·leccionista d'art i comerciant francès en les grans obres mestres, Pierre-Jean Mariette (1694-1774), considerat autoritat artística de la seva època, va ser responsable del desafortunat error de veure l'esposa del comerciant "Mona Lisa" a el retrat de la duquessa Isabella d'Aragó de Milà. Sabia que el retrat de l'esposa del comerciant florentino quedava incomplet: era un dibuix, no una pintura. No obstant això, va declarar la pintura a l'oli de la duquessa milanesa com el dibuix de Mona Lisa al afirmar que els contemporanis de Leonardo da Vinci van descriure la pintura com "inacabada", però va poder veure (observant la pintura a l'oli de la duquessa milanesa ) que es va "portar a un grau d'acabat tan alt, que era impossible superar-lo". Cap dels seus contemporanis va tenir el coratge de criticar-lo o d'assenyalar el seu error, perquè era l'autoritat ! A través de la reiteració continuada de la declaració de Pierre-Jean Mariette, la duquessa Isabella d'Aragó de Milà es va convertir en l'esposa de la mercenària florentina, Mona Lisa. És una llàstima que els errors, errors, xafarderies i mentides, una vegada que hagin estat acceptats per nosaltres, siguin tan persistents i difícils d'eliminar, perquè la gent busca aquestes anomenades autoritats i repeteix les seves tonteries una i altra vegada.

Sota el rei francès Lluís XIV. podem trobar l'obra mestra de Leondardo da Vinci al palau favorit del rei Versailles. Posterior a la Revolució Francesa a la fi del segle XVIII, el Louvre es va convertir en la nova casa de l'ara anomenada "Mona Lisa". Després va ser eliminada a l'ordre de l'emperador francès Napoleó, ja que volia decorar el mur del seu dormitori amb el somriure encantador d'aquest estrany desconegut. Després de la destitució de Napoleó a Helena, "Mona Lisa" va tornar al Louvre, on va poder veure's sense interrupció fins al 1911.

La 'Mona Lisa' de la Col·lecció Vernon
Fig. 12: La "Mona Lisa" de la Col·lecció Vernon encara mostra les columnes

Sota l'obra mestra de Napoleó Leonardo, s'havia reduït uns 10 cm al costat esquerre i dret per adaptar-lo a un marc especial i car. D'aquesta manera, s'han perdut les columnes del costat esquerre i dret (en: Richard Friedenthal: Leonardo da Vinci, Londres 1959, p. 109) (figura 12). Després d'això, les mesures van ser de 77 x 53 cm. El 2005, un equip de 39 experts internacionals va demostrar que la pintura que ara ens trobem al Louvre no ha estat retallada. On és la versió de "Mona Lisa", que havia estat retallada i que decorava l'habitació de Napoleó?

El 21 d'agost de 1911, la "Mona Lisa" finalment va fer grans novetats, quan va ser robada del Louvre durant la llum del dia entre centenars de visitants. El lladre era un cert Vincenzo Peruggia, un vernisser insignificant o pintor de casa. Durant dos anys va conservar l'obra mestra a l'àtic de París, fins que, el 1913, va poder contreure's en un contenidor, amagat entre peces de vestir i equip, a Itàlia. Quan va tractar de vendre la pintura a l'antiguitat i el comerciant d'art Alfredo Geri a Florència, finalment va ser aprehendido. A la cort, va declarar que només volia portar aquesta obra mestra italiana a la seva veritable casa, a Itàlia. Pel robatori, va rebre un termini de presó de 12 mesos. "Mona Lisa" va tornar al Louvre en una gran cerimònia d'estat el gener de 1914, organitzada pel govern italià durant el lliurament als delegats francesos.

A més, el 1956 la pintura més significativa de Leonardo va ser assaltada dues vegades. En primer lloc, la meitat inferior de la pintura es va veure afectada per l'àcid, i en segona instància, el 30 de desembre, un visitant boliviano anomenat Ugo Ungaza Villegas va tirar una pedra al retrat. Aquests atacs hostils semblen només beneficiar la popularitat de la "Mona Lisa", ja que l'obra mestra va ser exhibida a Nova York, Tòquio i Moskow en els anys seixanta i setanta. Per motius de seguretat, podeu veure la "Mona Lisa" només darrere del vidre gruixut en l'actualitat, però això no impedeix que els seus fans vulguin veure-la.

Especulació n. ° 3:

La dama del Louvre és Pacifica Brandano o Brandani.

Des d'octubre de 2009 tenim un altre candidat per a la Dama al Louvre. Segons l'historiador italià Roberto Zapperi, la pintura de Mona Lisa representa a Pacifica Brandano o Brandani. Durant molts anys, aquesta dona va ser la mestressa de Giuliano de 'Medici (1479-1516) i li va lliurar el seu fill il·legítim, el futur Cardenal Ippolito de' Medici (1511-1535). Roberto Zapperi sembla haver tingut por de no estar interessat en la seva investigació pel que fa a Pacifica Brandano. De nou, Leonardo da Vinci i "Mona Lisa" havien de servir d'atracció en aquest cas. Aquesta seria l'única explicació per què fa la afirmació completament científica que la Dama del Louvre és Pacifica Brandano. En el diari de viatges d'Antonio de Beatis trobem la següent entrada del 10 d'octubre de 1517: "El nostre mestre es va anar amb la resta a un dels suburbis [d'Amboise] per veure Messer Leonardo Vinci de Florència, un vell de més de setanta [Leonardo tenia 65 anys] , el pintor més destacat del nostre dia. Mostreu al cardenal [Luigi d'Aragó] tres imatges, una d'una determinada florentina retratada de la vida a petició del difunt Magnífic Giuliano de 'Medici, una altra de les joves de Sant Joan Baptista com a jove i una de les de Madonna i Nen en la falda de Santa Anna. Les tres obres són bastant perfectes, però ara no es pot esperar res del pinzell que pateix de la paràlisi a la mà dreta [després d'un ictus a principis de 1516] "(en: The Travel Journal d'Antonio de Beatis - Alemanya, Suïssa, Països Baixos, França i Itàlia, de 1517 a 1518. Traduït de l'italià JR Hale i JMA Lindon, editat per JRHale London 1979, pàgina 132)

Si aquesta fos l'única informació que teníem, hi hauria hagut moltes dones que Leonardo va poder haver pintat a petició de Giuliano de 'Medici, per exemple una de les seves tres germanes, Lucrezia, Maddalena o Contessina, o la seva esposa Filiberta de Savoia, o una de les seves conegudes amants, Pacifica Brandano o Isabella Gualanda. I, per descomptat, podria haver estat una dama que mai no ha estat esmentada en fonts contemporànies o que s'ha perdut tota la informació en els últims 500 anys. El terme afegit "un cert florentí" significa que la senyora ja va néixer a Florència o hi vivia al costat de Giuliano de Medici. I per això Pacifica Brandano definitivament pot ser exclòs com a candidat. Perquè va cridar Urbino a casa i només allí va ser amant de Giuliano de 'Medici. Per tant, tampoc no era una florentina nativa ni hi vivia per part del seu amant. Finalment, la resposta a qui va ser aquesta dama desconeguda en aquest retrat específic de la pintura de Leonardo, que va veure Antonio de Beatis el 10 d'octubre de 1517, és lliurada per ell mateix. L'11 d'octubre de 1517 al Castell de Blois mira una altra pintura retratada d'una dama de la Llombardia i la compara amb la pintura retratada que va veure el dia anterior, i esmenta un nom: Isabella Gualanda: "També hi havia un oli pintant de la vida d'una determinada senyora de Llombardia: una bella dona, però menys, al meu entendre, que Signoria Isabella Gualanda ". (en: The Travel Journal d'Antonio de Beatis - Alemanya, Suïssa, Països Baixos, França i Itàlia, 1517-1518)

Fet històric núm. 5:

Durant l'edat mitjana i el Renaixement, almenys fins a la primera meitat del segle XVI, els aristòcrates de l'alta i baixa noblesa s'havien definit pel seu escut, els seus emblemes, els seus símbols i els seus colors. També van decorar els seus retrats amb aquests. En conseqüència, el coneixement de l'escut d'armes, emblemes, símbols i colors, les eines de qualsevol historiador, és el mitjà per identificar les persones que es mostren als retrats dels segles XV i XVI. Els membres de l'alta noblesa són molt fàcils d'identificar si coneixeu les dinasties del Renaixement, la història de la moda i la història de l'escut, els emblemes, els símbols i els colors.

Durant l'Edat Mitjana, els heraldos eren molt ben considerats, ja que eren capaços d'identificar qualsevol noble amagat sota la seva armadura pesada pel seu escut, que decorava els seus escuts, els llençols dels seus cavalls, les seves llances, les seves robes i potser també els cascos (Fig. 13 i Fig. 14).

Lord Hartmann de l'Aue amb el seu escut d'armes
Fig. 13: Lord Hartmann de l'Aue amb el seu escut, que es pot veure sobre el seu escut, la seva túnica, la seient del cavall, la llança i el casc
Lord Ulrich de Lichtenstein amb el seu escut d'armes
Fig. 14: Lord Ulrich de Lichtenstein amb el seu escut d'armes, que es pot veure al seu escut, a la seva túnica ia la tela del seu cavall, i al seu símbol autoseleccionat, "La Dama Venus", que és es veu al casc

Les figures heràldiques, vistes a l'escut d'armes, que es van convertir en hereditaris a França cap a finals del segle XI, es van convertir en l'insígnia permanent de la família durant el segle XIII. Per tant, després de durar entre 7 i 8 anys d'escolaritat, els heralds podrien atribuir qualsevol escut d'armes a una família determinada.

Isabel de Borbó
Fig. 15: Isabel de Borbó († 1465), segona esposa del duc Carles de Borgoña, amb l'escut d'armes de la seva família, la Casa de Borbó
Suzanne de Borbó
Fig. 16: La neboda d'Isabel, Suzanne de Borbó († 1521), ja no utilitza l'escut d'armes de la seva dinastia per decorar el seu retrat, sinó que mostra un dels emblemes importants de la Casa de Borbó i també un símbol per explicar ens fa alguna cosa sobre ella i el moment en què es va fer aquest retrat
El vel de Suzanne de Borbó
Fig. 17: El vel de Suzanne de Borbó mostra un emblema important de la seva família, una cadena de petxines
La trena del vestit de Suzanne
Fig. 18: La trena del vestit de Suzanne mostra un mirall C, que s'alterna amb 2 línies verticals. Aquests símbols s'han d'associar amb el seu cosí i el seu marit, Carles II. de Borbó. Per tant, aquesta pintura retratada és el primer retrat d'ella com la nova duquessa de Borbó després de casar-se amb el seu cosí el 10 de maig de 1505.
Alfa-Romeo
Figura 19: El fabricant d'automòbils milanès Alfa-Romeo segueix utilitzant els dos escuts principals més importants del Visconti, la creu vermella sobre fons blanc i la serp verda que és devoradora d'un home.
Bianca Maria Visconti
Fig. 20: La duquessa milanesa Bianca Maria Visconti († 1468) amb el seu escut d'armes, la serp de drac, que devora a un home

Però a finals del segle XV i la primera meitat del segle XVI, només uns pocs aristòcrates de l'alta noblesa encara es mostraven en els seus retrats amb el seu escut d'armes. Preferien l'aplicació dels seus emblemes, símbols i colors (Fig. 15, Fig. 16, Fig. 17 i Fig. 18).

Alguns escuts d'armes encara s'utilitzen avui. Per exemple, la companyia d'automòbils milanesa Alfa Romeo mostra l'escut d'armes del poderós Visconti (-Sforza), que va governar el ducat de Milà del segle XIII al segle XVI (Fig. 19 i Fig. 20).

Suggeriment de la lectura:

Fet històric número 6:

Leonardo da Vinci utilitza emblemes o símbols de les dinasties elevades en els seus retrats per identificar l'individu representat.

Fet històric núm. 7:

La "Mona Lisa" al Louvre mostra els emblemes de la casa milanesa de la Visconti-Sforza en el coll de la seva peça.

Mona Lisa: Emblemes del Sforza
Fig. 22: Un dels emblemes de la Sforza es pot veure a la part superior de la trena del seu vestit. L'emblema, que mostra l'estreta connexió dels Visconti i el Sforza, es pot veure a la part inferior.

Per la seva pintura més famosa, Leonardo da Vinci ens proporciona una important pista sobre qui és la persona representada. Trobem a la trena dels seus emblemes verds de vestit de setí que la identifiquen com a membre de la famosa dinastia milanesa (figura 22). La cadena de cercles interrelacionats constitueix un emblema de la Sforza, mentre que les intricades cintes i arcs es van utilitzar com a insígnies de l'estreta relació dels Visconti i els seus successors, el Sforza. Leonardo da Vinci també va decorar el sostre del palau major milanès, el Castello Sforzesco, amb aquest emblema (figura 23).

L'emblema de la Casa Visconti-Sforza
Figura 23: Emblema de la Casa Visconti-Sforza, que s'utilitza per mostrar l'estreta connexió de les dues dinasties, els Visconti i els Sforza.

Hi ha 13 candidats possibles que pertanyen a la dinastia reinante del Visconti-Sforza que, teòricament, podria haver estat retratat per Leonardo da Vinci en els anys 1483 a 1499. Són Bona de Savoia i les seves dues filles Bianca Maria i Anna Maria, Angela Sforza i la seva germana Ippolita, Caterina Sforza i la seva germana Chiara, Maddalena Sforza, Bianca Sforza, Camilla Sforza, Bona Sforza, Isabel d'Aragó i Beatrice d'Este.

Suggeriments de lectura:

• Sales DS: Patrons i artistes del Renaixement italià. Columbia, Carolina del Sud 1971
  • Michael Dummett: Les targetes Tarot Visconti-Sforza. Nova York 1986
  • Richard A. Goldthwaite: riquesa i demanda d'art a Itàlia 1300-1600. Baltimore i Londres 1993
  • Millard Meiss i Edith W. Kirsch: Les hores viscudes. Londres 1972
  • Gertrude Moakley: Les cartes del tarot pintades per Bonifacio Bembo. Nova York 1966

Fet històric núm. 8:

De les princeses milaneses del segle XIV al XVI només es permetia als que ocupaven el rang femení més alt de la família representar-se com Santa Maria i el sant principal del seu ducat, la santa Catalina d'Alexandria.

Des de la segona meitat del segle XIV es poden veure les cares dels poderosos governants de Milà, els Visconti i els Sforza i els seus familiars a les imatges dels sants a les esglésies i claustres dins i fora del seu domini de poder. Es va determinar una jerarquia estricta que els sants se'ls permetia representar. Per exemple, només les duquesses milaneses (o aquelles dones dels Visconti-Sforza que ocupaven els graus més alts del ducat milanès) tenien dret a ser representats com Santa Maria amb el Nen i com Santa Catalina d'Alexandria en el ducat de Milà. Dels 13 candidats només esmentats, Isabella d'Aragó compleix aquest requisit, i és precisament la dona que Leonardo da Vinci faria immortal amb la seva pintura.

Consulteu les següents pàgines web: Isabella von Aragon i The Sforza , L'aragonès de Nàpols i The Visconti

Fet històric núm. 9:

L'original de l'obra mestra de Leonardo da Vinci que mostra la Duquessa de Milà, Isabel d'Aragó, es va produir entre maig i agost de 1489. Isabella, que va perdre la seva mare, Ippolita Maria Sforza l'agost de 1488, es mostra en la segona fase del dol. El quadre va ser pintat al castell de Pavia.

Fet històric núm. 10:

Leonardo da Vinci va ser el pintor de la cort de la Sforza durant 17 o 18 anys. Coneixia a la seva patrona Isabella d'Aragó des del seu matrimoni amb Gian Galeazzo II. Maria Sforza († 1494) el 1488. Com que les fonts addicionals revelen, Leonardo era més que el pintor de la seva cort, però un amic molt proper i fins i tot el seu marit (matrimoni clandestí el 1497) (figura 24). Vull citar Joanne K. Rowling en aquest punt: "Va ser una d'aquestes poques ocasions, quan la veritat és més escandalosa i més emocionant que els rumors més salvatges". (en: Harry Potter i la pedra filosofal) La seva filla major Johanna (o Giovanna) (1502-1575) (figura 25) va ser una gran celebritat en el seu temps a causa de la seva bellesa i el seu coratge.

Leonardo da Vinci i Isabella d'Aragó
Fig. 24: Leonardo da Vinci i el seu gran amor i dona, la duquessa de Milà, Isabel d'Aragó, com a dos apòstols en el seu gran fresc: l'últim sopar
Johanna, la filla major d'Isabel d'Aragó
Fig. 25: Johanna (o Giovanna) (1502-1575), la filla major de la duquessa Isabella d'Aragó de Milà i el seu segon marit, Leonardo da Vinci, com a jove esposa d'Ascanio Colonna, duc de Paliano i comte de Tagliocozzo

Suggeriments de lectura:

PS: Ells (els historiadors de l'art) ho van fer de nou. Ahir, 28 de setembre de 2006, vaig llegir un article de Michel Menu, director de recerca del Centre de Museus per a la investigació i la restauració de França. Afirma que "Mona Lisa" porta un vel de gasa fina que era típic de "aviat o de noves mares en aquell moment". A tot el món, aquesta ximpleria va ser enviada amb l'ajuda dels periodistes intel·ligents. Et puc assegurar que definitivament mai no existia un vel semblant. No hi ha una única font històrica contemporània que recolzi aquesta afirmació i, en conseqüència, aquesta ha de ser considerada de nou com una fantasia pura.

PS2: potser heu llegit recentment l'últim article sobre "Mona Lisa", que va ser distribuït per "dpa" a Alemanya: es va descobrir la tomba de Mona Lisa. . No oblidis que el senyor Pallantini està buscant la dona de la comercialització Lisa Gherardini i no la dona que es representa a la pintura retratada més famosa de Leonardo da Vinci "Mona Lisa"!

PS3: continua la "Mona Lisa" -saga. Ara el director de la Biblioteca de la Universitat de Heidelberg, el Sr. Veit Probst, vol contribuir al tema de "Mona Lisa". I una altra vegada, la Dama del Louvre és la dona de la comercialització, Lisa Gherardini (qui més no podia ser, tots els altres candidats requeriran algun grau de coneixement històric, que el senyor Probst demostra no posseir). I per a ell, com és el cas de la majoria dels historiadors de l'art i el Sr. Pallanti, només hi ha alguna font escrita que contingui una observació, ni tan sols esmenta Lisa Gherardini, sinó la seva cunyada, Lisa del Giocondo, és suficient per crear un (científic) context entre ella i la pintura al Louvre. Una vegada més: ningú nega l'existència de Lisa Gherardini i Lisa del Giocondo i que Leonardo da Vinci va produir un dibuix (i no una pintura!) D'aquest últim en 1503. No obstant això, no és la dama de la pintura del Louvre. Qui en realitat és, està escrit en la pintura d'una manera comuna a l'Edat Mitjana i el Renaixement: pels emblemes i símbols de la dinastia a la qual era representat el representat.

Lese / Videotips:
Traduit de http://www.kleio.org/en/history/renaissance/monalisa/ml_fakten/