ARTICLES » 678

Ictineu3 troba un jaciment intacte de 2000 anys

L'‚ÄėIctineu3' troba un jaciment intacte d'uns 2.000 anys

El submarí en fa la descoberta a la Costa Blava francesa per casualitat mentre portava a terme una campanya de biologia

Les restes, un vaixell ple d'àmfores africanes, no havia estat espoliat

Andreu Mas - SANT FELIU DE LLOBREGAT

Onze anys de dur treball comencen a donar resultats. El submar√≠ catal√†¬†Ictineu3, que actua sota bandera francesa per√≤ que ha estat concebut i constru√Įt a Sant Feliu de Llobregat, ha fet aquest mes de novembre passat la seva primera campanya de biologia marina en aig√ľes de la Costa Blava francesa. En el transcurs d'una s√®rie de dotze immersions, i per atzar, els promotors del submar√≠ han trobat un jaciment arqueol√≤gic d'uns 2.000 anys d'antiguitat que est√† totalment intacte, perqu√® cap submarinista o cercador de tresors l'ha localitzat. Precisament, el fet de no haver estat espoliat √©s el que d√≥na una rellev√†ncia especial al descobriment, segons han certificat els responsables del centre d'arqueologia subaqu√†tica franc√®s, el DRASSM, i el catal√†, el CASC.

A les imatges que els responsables del submergible han fet p√ļbliques es veuen un seguit d'√†mfores recobertes del que s'anomena¬†neu marina (restes org√†niques marines), que els experts han identificat com a africanes. Pere For√®s, pilot del submar√≠ i un dels seus principals promotors, explica que ‚Äúel vaixell que porta les √†mfores sembla estar molt sencer perqu√® deuria caure a poca velocitat; la fusta exterior del vaixell pot haver desaparegut per√≤ creiem que les √†mfores han protegit el fons del vaixell, que ha d'estar intacte‚ÄĚ.

La gran finestra de metacrilat que t√© l'Ictineu3 permet als cient√≠fics centrar-se en els seus objectius ‚Äďen aquest cas l'expedici√≥ era biol√≤gica no arqueol√≤gica‚Äď i alhora permet visualitzar i fotografiar objectes i animals que apareixen en el seu camp de visi√≥. Va ser durant la revisi√≥ de les imatges que havien enregistrat en les immersions que es van adonar de la troballa, que posteriorment han certificat els arque√≤legs.

El jaciment est√† a una profunditat d'entre 100 i 200 metres en un punt de la Costa Blava que els responsables de l'Ictineu3 mantenen en secret (com tamb√© la profunditat exacta on est√†) per evitar que sigui saquejat fins que a la primavera arque√≤legs francesos experts del DRASSM l'explorin. ‚ÄúEl fons roc√≥s i amb molt desnivell l'ha protegit de les arts de pesca m√©s destructives‚ÄĚ, diu For√®s.

Carme Parareda i Pere For√®s, els principals art√≠fexs que Catalunya disposi d'un submar√≠ certificat internacionalment per fer immersions de fins a mil metres, estan exultants. ‚ÄúAquesta troballa √©s una prova que amb una eina com l'Ictineu3 √©s m√©s f√†cil localitzar jaciments, explorar-los, documentar-los; se'ns obre tot un m√≥n a l'exploraci√≥ submarina i de recuperaci√≥ de la nostra hist√≤ria‚ÄĚ, explica un emocionat For√®s.

El 5 de novembre l'Ictineu3 va quedar certificat i classificat per la societat DNV-GL i homologat per Afers Marítims Francesos per a immersions de fins a 1.000 metres de profunditat. S'ha convertit en el 3r submarí actualment operatiu a la UE capaç d'arribar a aquesta profunditat amb tripulants a bord.

LA XIFRA

són els submarins
operatius a la Unió Europea tripulats que poden arribar a 1.000 metres de profunditat.

LA FRASE

L'‚ÄėIctineu3' ens obre un m√≥n a l'exploraci√≥ submarina i a la recuperaci√≥ de la nostra hist√≤ria
Pere Forès
Coimpulsor de l'‚ÄėIctineu3'

El submarí del poble

La r√†pida arribada dels primers √®xits ‚Äďa l'octubre el submar√≠ ja va participar en els treballs d'un jaciment a la cala Cativa I, al Port de la Selva‚Äď no fa perdre el m√≥n de vista als seus impulsors, ans al contrari. ‚ÄúEstem patint molt√≠ssim per garantir la superviv√®ncia econ√≤mica del projecte‚ÄĚ, diuen Parareda i For√®s. ‚ÄúAquest √©s un projecte amb uns costos molt alts i el retorn de la inversi√≥ no comen√ßa fins al cap de molt de temps. El nostre pa√≠s no est√† preparat ni per finan√ßar projectes de llarga durada ni de petites empreses‚ÄĚ, lamenta For√®s.

La inversi√≥ de construcci√≥ i posada en funcionament del submar√≠ ha tocat els 3 milions d'euros. Un cost molt inferior als 10 milions de d√≤lars que tenen projectes d'aquesta magnitud. ‚ÄúHem pogut rebaixar el cost perqu√® hem anat amb molta cura de no fer errades per no encarir el proc√©s i perqu√® hem disposat de moltes hores no remunerades de voluntariat, nostre i de molts col¬∑laboradors‚ÄĚ, diu Parareda. De fet, el submergible ha avan√ßat en part per les aportacions populars, que suposen un 7% del seu pressupost. El micromecenatge ‚Äďuna l√≠nia que continua oberta‚Äď ha estat fonamental per garantir la viabilitat del projecte, especialment en els moments de m√©s dificultat financera.

El petit submarí groc existeix per l'esforç de centenars de catalans.

E submergible treballant en aig√ľes franceses Foto: GUILLAUME-DE-LIEGE / ICTINEU SUBMARINS SL.

Les àmfores descobertes a la Costa Blava Foto: GUILLAUME-DE-LIEGE / ICTINEU SUBMARINS SL.